کارشناسان مجرب ما در خدمت شما

تفکیک اراضی اصفهان

شرکت سیما سازه با تمرکز بر تخصص و تجربه، خدمات تفکیک اراضی در اصفهان را ارائه می‌دهد. این خدمات شامل تقسیم بهینه زمین‌ها و بهره‌برداری حداکثری از امکانات ملکی است. تیم ما با دقت و شفافیت، از مراحل مشاوره تا اجرایی کردن فرآیند تفکیک، به بهره‌وری بیشتر از املاک شما کمک می‌کند. اگر شما هم به دنبال بهره‌برداری بهینه از املاک خود و بهبود استفاده از زمین‌های در دسترس هستید، با شرکت سیما سازه تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا با تخصص و دانش خود، بهترین راهکارها را برای شما ارائه دهیم و در فرآیند بهینه‌سازی املاک شما همراهی کنیم.

مهندس خجسته

مهندس خجسته

کارشناش امور مشتریان

تفکیک اراضی شهری چیست؟

تفکیک اراضی شهری اصفهان به منظور نهایت بهره وری از زمین و فضای همراه با دسترسی راحت و آسان به قطعه های شهری برای داشتن محیط شهری مناسب میباشد که طبق قانون های انجام میشود. تفکیک اراضی شهری اصفهان طی مراحل پیچیده و با محاسبات مخصوص اقدام به تقسیم به قطعه های زمین میشود که اساس همین تقسیم بندی قطعات زمینی بکر برای کاربران مسکونی ، فضاهای عمومی (فضای سبز و…) به وجود می آیند. با تفکیک اراضی شهری اصفهان مسائل مربوط به مالکیت زمین حل میشود و ابعاد اقتصادی ، کالبدی ، اجتماعی ، زیست محیطی ، کارکردی و زیبا شناختی را طی مکانیزمی مدون را شامل میشود و به بهتر شدن بافت شهری کمک شایانی می نماید.

قانون تفکیک اراضی اصفهان شهری چیست؟

با اصلاح ماده 101 قانون شهرداری در تاریخ 1390/01/28 ، ضوابط تفکیک اراضی شهری اصفهان و اصطلاحاتی مانند قدرالسهم شهرداری از تفکیک و افراز زمین های واقع در شهرها و نیز سهم شهرداری از تفکیک اراضی دولتی و روش اجرایی و تشریفات افراز و تفکیک اراضی و حدود اختیارات اداره ثبت اسناد و املاک محل ، شهرداری ، دادگاه محل و در مورد اراضی دولتی ، وزارت راه و شهرسازی عمدتاً به یکی از مسائل مهم حوزه حقوق شهری بین مالکان اراضی و مقامات شهرداری و قضات و کارشناسان بدل گردیده است.
در گذشته در ماده 101 سابق بابت افراز و تفکیک اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها ، قسمتی از ملک یا بهای ملک به شهرداری تعلق نمی گرفت. اما هم اکنون در ماده 101 اصلاح شده  قانون شهرداری در ازای تفکیک و افراز اراضی شهری اصفهان با قیود و شرایطی که در این ماده و به ویژه در تبصره 3 ماده مذکور آمده است ، در واقع به شهرداری قدرالسهم یا بخشی از ملک تعلق می گیرد. لازم به ذکر است برای کاربری مسکونی حداقل مساحت قطعه باید 500 متر مربع و در مابقی کاربری ها باید حداقل 1000 متر مربع باشد. میزان تفکیک قدرالسهم شهرداری از کل زمین 43.75 درصد می باشد. اگر شهرداری در مدت تعیین شده ، تعیین تکلیف در خصوص تفکیک یا افراز به مالک ارائه ندهد ، مالک یا مالکین می توانند تقاضای تفکیک خود را به دادگاه ارائه دهند و در این شرایط دادگاه صلاحیت رسیدگی در این موضوع را دارد و با اخذ نظر از کمیسیون ماده 5 به موضوع رسیدگی می نماید و در نهایت رای خود را صادر می نماید.

در تفکیک اراضی شهری اصفهان با مساحت بیش از 500 متر مربع که از سند شش دانگ بر خوردار هستند شهرداری تا سقف 25 درصد برای تامین اراضی مورد نیاز برای احداث خیابان و معابر عمومی شهر از زمین  به همراه 25 درصد از مابقی مساحت ملک باقی مانده (جمعا 43.75 درصد از کل ملک) را دریافت نماید. لازم به ذکر است که شهرداری می تواند با توافق با مالک ، میزان قدرالسهم خود را طبق نرخ روز زمین مطابق با نظر کارشناس رسمی دادگستری از مالک دریافت نماید. البته برای مواردی که امکان تامین سطوح مورد نیاز معابر و خیابان امکان پذیر نباشد شهرداری مجاز است معادل قیمت کارشناسی شده را از مالک دریافت نماید.

مراحل مورد نیاز برای انجام تفکیک اراضی شهری

برای انجام تفکیک اراضی شهری اصفهان ، در ابتدا مالکین یا وکیل قانونی تقاضای تفکیک زمین خود را به شهرداری محدوده ملک خود ارسال می کند و شهرداری پس از دریافت مدارک و بررسی آنها بر اساس ماده 101 قانون شهرداری می نماید و پس از بررسی مدارک صورت جلسه ای را به اداره ثبت اسناد تنظیم و ارسال می نماید تا نقشه تفکیکی توسط کارشناس نقشه برداری نظام مهندسی به همراه نماینده اداره ثبت اسناد در بازدید از زمین مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم مغایرت نقشه تفکیکی با زمین موجود صورت جلسه تفکیکی تنظیم می شود و با ممهور نمودن به مهر کارشناس رسمی نقشه برداری نظام مهندسی، و پس از طی مراحل قانونی، تفکیک زمین به دو یا چندین قسمت صورت می پذیرد و سپس سند آن صادر می شود.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده تفکیک اراضی شهری

  1. در صورت مشاع بودن سند دو برگ در غیر این صورت سه برگ کپی از آن تهیه نمایید.
  2. تهیه یک بری نقشه ۱:۲۰۰۰ توسط مالک به همراه سه برگ کپی از آن، که محل ملک روی نقشه به صورت دقیق مشخص شده باشد.
  3. تسویه حساب نوسازی انجام شده باشد.
  4. در صورت بایر بودن زمین، تسویه حساب کامل عوارض زمین بایر انجام شده باشد.
  5. انجام شده باشد.
  6. مفاد قانون زمین شهری و آیین نامه های اجرایی آن مورد بررسی قرار گیرد.
  7. در شرایطی که مساحت ملک بیش از 3000 متر مربع باشد یا زمین دارای قناسی یا ابعاد آن مقدور نباشد و در سند مالکیت قید نشده باشد باید نقشه ملک به تایید کارشناس نقشه برداری نظام مهندسی رسیده باشد داشتن تاییدیه کارشناس الزامی است.
  8. در صورتی که ملک به صورت ساختمان باشد باید جواز ساخت و پایان کار آن توسط مالک ارائه شود.
  9. در صورتی ملک ابعاد اربعه نداشته باشد باید نقشه ثبتی توسط مالک ارائه شود،
  10. اگر قبلا پلاک جواز ساخت صادر شده باشد باید جواز ساخت ابطال و از درجه اعتبار ساقط گردد.
  11. در صورتی که ملک از قبل تفکیک شده باشد، نقشه تفکیکی ثبتی به همراه صورت مجلس مربوط به ملک باید توسط مالک ارائه گردد.
  12. تمامی مدارک اصلی به همراه کپی آنها برای تطابق به همراه امضای مالک یا مالکین یا نماینده قانونی آنها با ارائه کارت شناسایی معتبر برای تکمیل پرونده ارائه شود.
  13. طرح پیشنهادی تفکیکی به مقیاس ۱:۵۰۰‏ ارائه گردد.

روش های تفکیک اراضی اصفهان در شهرها چگونه است؟

طبق ماده ی 101 قانون شهرداری:

اداره های ثبت اسناد و املاک و حسب مورد دادگاه‌ ها موظف هستند در زمان دریافت تقاضای تفکیک یا افراز اراضی واقع در شهرها ، از سوی مالکین زمین ، عمل تفکیک یا افراز را براساس نقشه‌ ای انجام دهند که قبلاً به تأییدیه شهرداری رسیده باشد. نقشه‌ای که مالک برای تفکیک ملک خود تهیه کرده است و جهت تصویب در قبال رسید ، تسلیم شهرداری می‌ نماید ، باید پس از کسر سطوح معابر و قدرالسهم شهرداری مربوط به خدمات عمومی از کل زمین ، از طرف شهرداری حداکثر ظرف سه ماه تأیید و کتباً به مالک ابلاغ شود. همانطور که تا اینجا متوجه شدید در ابتدا برای تفکیک ملک مورد نظرتان می بایست نقشه آن را در اختیار داشته باشید. زیرا شما نیازمند هستید که نقشه ثبتی دقیق و صحیحی را به مراجع  و ادارات مربوطه ارائه دهید. این نقشه می بایست توسط کارشناسان خبره و ماهر تهیه و نقشه برداری شود. همچنین این نقشه باید ممهور به مهر کارشناسان رسمی باشد تا مراجع ذیصلاح آن را معتبر شناخته و تایید کنند.

تمامی خدمات نقشه برداری مورد نیازتان اعم از نقشه UTM ، نقشه برداری هوایی ، نقشه برداری یک دوهزارم و… توسط تیم حرفه ای ما پذیرفته می شود. یادآور می شویم مجموعه ی ما دارای کارشناس های حقوقی خبره در حوزه امو ملکی می باشد تا حقی از شما ضایع نشود. شما می توانید از صفر تا صد پروسه تفکیک اراضی اصفهان ( ماده ۱۰۱) را به متخصصین سیما سازه بسپارید. در کارهای اداری زمان فاکتوری اساسی است. ما به شما اطمینان خاطر می دهیم که کارهایتان را در سریع ترین زمان ممکن به انجام برسانیم. بعد از انقضاء مهلت مقرر و عدم تعیین‌ تکلیف از سوی شهرداری مالک می‌تواند خود تقاضای تفکیک یا افراز را به دادگاه تسلیم نماید. دادگاه با رعایت حداکثر نصاب‌ های مقرر در خصوص معابر، شوارع و سرانه‌ های عمومی با أخذ نظر کمیسیون ماده (5) ، به موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌نماید. کمیسیون ماده (5) حداکثر ظرف دو ماه باید به دادگاه مذکور پاسخ دهد. در صورت عدم ارسال پاسخ در این مدت ، دادگاه با ملاحظه طرح جامع و تفصیلی در چهارچوب سایر ضوابط و مقررات، به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر می‌نماید.

تفکیک اراضی اصفهان روستایی چیست؟

بعد از توضیحات اراضی شهری نوبت تفكیک اراضی روستایی اصفهان است که به معنی جدا سازی قطعات روستا و تفكيک ملک روستایی در واقع در بافت مسكونی روستا به دو يا چند قطعه جدا از هم با رعايت مقررات جاری در روستاها چه دارای سند عادی يا سند رسمی می باشد. در واقع هدف اصلی از تفكیک اراضی روستایی اصفهان ، بالا بردن رفاه اجتماعی ، تامین ایمنی و بالا بردن بهره وری اراضی در جهت عمران و آبادانی روستاها برای تامین کمبود فضاهای مختلف همچون اداری ، مسکونی و خدماتی است تا دسترسی به قطعات روستایی راحت و در دسترس باشد. تفکیک اراضی روستایی اصفهان بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است تا بر اساس ماده 4 اساس نامه و تبصره های مربوطه برای آسان نمودن و تشوبق افراد به ساخت و ساز در روستا و جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه اقدام به تفکیک و تملک افراد نماید. در این راستا برای تفکیک کاربری مسکونی 15 درصد، باغ 35 درصد، کشاورزی 40 درصد، تبدیل مسکونی به تجاری 30 درصد از کل ملک کسر می شود.

شرايط تفكيک اراضی اصفهان روستایی عبارتند از:

  1. الزام به رعايت کردن حداقل مساحت تفكيک قطعات مطابق مقررات و ضوابط طرح هادی روستايی
  2. تفکیک باید متناسب با نوع کاربری صورت پذیرد.
  3. قطعه بندی و طراحی قطعات باید طبق ضوابط و مقررات و هم سو با معیارهای طرح هادی روستایی انجام شود.
  4. در صورت نبود طرح هادی روستایی ، تفکیک اراضی روستایی باید زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و طبق دستورالعمل این سازمان تهیه و ابلاغ گردد.

مدارک مورد نياز تفكيک اراضی اصفهان روستایی:

  1. درخواست كتبی مالک
  2. داشتن سند مالکیت عادی یا رسمی
  3. ارائه کروکی تفکیک ملک
  4. مشخص نمودن موقعیت ملک در نقشه وضع کنونی روستا

تفکیک اراضی اصفهان کشاورزی چیست؟

به طور کلی میتوان گفت اراضی کشاورزی اصفهان به اراضی گفته می شود که اعم از باغ ها ، نهالستان ها ، اراضی زیر کشت آبی ، دیم و آیش که در آنها محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی تولید می گردد. تفکیک اراضی کشاورزی اصفهان از قانون های بسیار سختی برخوردار هستند و فقط با شرایط خاص و با توجه به وضعیت موجود زمین و بررسی های تخصصی که توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره امور اراضی صورت می گیرد و در شرایطی تفکیک و افراز اراضی کشاورزی امکان پذیر است که بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی باید مشمول حد نصاب های فنی و اقتصادی مندرج در این قانون باشد و اگر از حد نصاب های یاد شده کمتر باشد تفکیک و افراز ممنوع است. در این خصوص باید به ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی ، اقتصادی اشاره کرد که عنوان داشته : تفکیک زمین ، افراز ، تقسیم و خرد شدن اراضی کشاورزی اصفهان به قطعات کمتر از حد نصاب‏ های فنی و اقتصادی ممنوع است.

مدارک مورد نیاز برای تفکیک اراضی اصفهان :

شخصی که درخواست افراز و تفکیک اراضی کشاورزی اصفهان خود را دارد پس از تسلیم درخواست باید حتما این مدارک را هم ارائه دهد که این مدارک عبارتند از : سند مالکیت ، مدارک شناسایی فرد یا مالکان و شرکایی که تقاضای تفکیک و افراز را دارند ، ارائه نقشه UTM در مقیاس یک دوهزارم که پس از ارائه مدارک به مراجع مربوطه و بررسی آن ها و استعلام اداره جهاد کشاورزی شهرستان محل وقوع زمین در خصوص تأیید نقشه مبنی بر رعایت حد نصاب ‏های فنی و اقتصادی بر اساس کاربری اراضی مزبور و همچنین ملی و دولتی نبودن آنها اقدام به صدور اسناد تفکیکی و سند و تفکیک و افراز مشروط بر اینکه جزء اراضی ملی و دولتی نبوده و نیز هیچ یک از قطعات ، کمتر از حد نصاب‏ های فنی و اقتصادی نباشد که با درج نوع کاربری کشاورزی که در اسناد مالکیت قید می نمایند.

تفکیک زمین کشاورزی و باغی

یکی از قانون های بسیار مهم و فنی که به حفظ محیط زیست کمک زیادی می کند ، قانون مساحی و تفکیک اراضی کشاورزی اصفهان است. با توجه به اینکه کشاورزی از پایه های بقای هر جامعه ای به شمار می آید به همین خاطر در برنامه های کلان کشوری همواره مورد توجه قرار دارد. بر اساس قانون مساحی و تفکیک اراضی کشاورزی اصفهان برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی اصفهان و پیشگیری از تغییر کاربری و سوداگری این اراضی به شدت برخورد جدی خواهد شد ، به همین جهت از خرد شدن اراضی کشاورزی اصفهان به قطعات کوچک جلوگیری می شود. برای درخواست تفکیک اراضی کشاورزی اصفهان باید مالکین با ارائه مدارک هویتی به همراه سند مالکیت به اداره جهاد کشاورزی منطقه ای که اراضی در آن قرار دارد ، مراجعه نمایند و درخواست تفکیک اراضی اصفهان خود را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز همچون نقشه UTM با مقیاس 1:2000 تحویل دهند. اداره جهاد کشاورزی درخواست را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که اراضی در شمار اراضی ملی و منابع طبیعی قرار نداشته باشند ، امکان تفکیک اراضی اصفهان وجود خواهد داشت. به شرطی که هیچ یک از قطعات از حد نصاب های فنی و اقتصادی که در ذیل فهرست می شوند کمتر نباشند ، این حد نصاب های فنی و اقتصادی عبارتند از:

  1. اراضی زراعی زیر کشت دیم با مساحی حداقل 30 هکتار
  2. اراضی زراعی زیر کشت آبی با مساحی حداقل 10 هکتار
  3. باغات آبی با مساحی حداقل 5 هکتار
  4. باغات دیم با مساحی حداقل 15 هکتار

موارد فوق از نظر تقسیم اراضی طبق قوانین تفکیک اراضی کشاورزی اصفهان ممنوع می باشند و هیچگونه اجازه ای مبنی بر خرد شدن این اراضی از طرف سازمان جهاد کشاورزی صادر نخواهد شد و در صورت هرگونه تخلف از سمت کشاورزان با مجازات های سنگینی مواجه خواهند شد. در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و تجربه های ارزشمند خود را درباره تفکیک اراضی اصفهان در قسمت نظرات با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

5/5 - (1 امتیاز)