کارشناسان مجرب ما در خدمت شما

رفع حکم تخریب اصفهان

در شرکت سیما سازه، با توجه به تخصص و تجربه‌ی ما در امور حقوقی و مدیریت مسائل ملکی، خدماتی جامع در زمینه رفع حکم تخریب در اصفهان ارائه می‌شود. ما با ارائه راهکارهای قانونی و مشاوره حرفه‌ای، به مشتریان کمک می‌کنیم تا بهترین رویکردها را برای رفع و حل حکم تخریب املاک خود پیدا کنند. تیم متخصص ما با آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به حکم تخریب، از مراحل آغازین تا نهایی این فرآیند را در کنار مشتریان طی می‌کند. خدمات ما شامل ارائه راهکارهای حقوقی، کمک در تهیه مدارک لازم، و انجام امور مربوط به رفع حکم تخریب می‌باشد. هدف ما ارائه‌ی یک فرآیند شفاف و کارآمد است که به مالکان املاک کمک کند تا مسائل حقوقی خود را به بهترین شکل مدیریت کنند. اگر شما هم به دنبال راهی برای رفع حکم تخریب املاک خود در اصفهان هستید، با شرکت سیما سازه تماس بگیرید. ما آماده‌ایم با تجربه و دانش خود، به شما در این فرآیند کمک کنیم و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهیم تا به سرعت و با دقت به رفع این مساله بپردازید.

مهندس خجسته

مهندس خجسته

کارشناش امور مشتریان

مقرراتی که قانونگذار در مورد ماده ١٠٠ شهرداری وضع نموده است ، از مقررات آمره بوده و توافق برخلاف آن ممکن نیست و بعلت مغایرت با نظم عمومی باطل است و شهرداری ملزم به رعایت مفاد آن می باشد. اگر رای کمیسیون مبتنی بر پرداخت جریمه باشد و مالک آن را پرداخت نکند، در اینصورت شهرداری میتواند بر طبق تبصره های ٢ و ٣ ماده ١٠٠ قانون شهرداری ، پرونده را برای صدور رای تخریب به کمیسیون مربوطه ارسال نماید بنابراین زمانی که در هر حالت ، رای تخریب صادر گردید ، شهرداری ملزم است که تخریب را اجرا نماید.

نکته مهم این است که اگر ساختمانی برخلاف اصول شهرسازی ساخته شود و عدم رعایت اصول ثلاثه (فنی، بهداشتی و شهرسازی) به حدی باشد که با جریمه قابل اغماض نباشد و یا به بافت شهر لطمه ای وارد کند ، در اینصورت کمیسیون ماده ١٠٠ میتواند رای به تخریب دهد و این کمیسیون تابع درخواست شهرداری نیست.

در مورد لزوم یا عدم لزوم حضور نماینده دادستان در زمان اجرای تخریب ، نظرات مختلفی وجود دارد اما نظر غالب این است که می بایست از دادستان کسب اجازه نمود و بدلیل رعایت اصل حرمت مال افراد و جلوگیری از هتک حرمت حریم اشخاص ، لازم است که این مورد انجام گیرد و در بعضی از شهرها دادستان ها برای اجازه ورود به اماکن محصور، خطاب به شهرداری ، اذن کلی صادر نموده اند.

هزینه تخریب به چه میزان می باشد؟

اگر مالک طی مهلت مقرر، اقدام به تخریب بنا نکند ، شهرداری میتواند راسا اقدام نموده و هزینه تخریب را از مالک دریافت کند چرا که تخریب وظیفه و تعهد مالک است و هزینه مقدمات آن هم بر عهده او می باشد. قابل ذکر است که نخاله هایی که سر ساختمان وجود دارد طبق قاعده متعلق به صاحب ملک است اما شهرداری میتواند بابت هزینه تخریب، نخاله ها و وسایل بجا مانده در ساختمان را بفروشد و هیچ منعی در این مورد وجود ندارد.

مهلت اجرای حکم تخریب چه مدت می باشد؟

مهلت اجرای آرای تخریب و یا اعاده اجرای رای کمیسیون ، مبتنی بر تخریب تمام یا قسمت از بنا، حداکثر دو ماه می باشد. (با استناد به تبصره ١ ماده ١٠٠)

شرایط تملک املاک واقع در طرح های شهرداری

تملک املاک واقع در طرح های شهرداری در تعارض با حق مالکیت خصوصی است که یکی از مهم ترین حقوق اشخاص در نظر قانون گذار می باشد. به همین علت، تملک چنین املاکی محدود به شرایط معین و منوط به رعایت تشریفات مقرر در قانون می باشد؛ در صورت عدم رعایت مقررات، مالکین این قبیل املاک می توانند علیه شهرداری اقامه دعوا نموده و حقوق تضییع شده خود را مطالبه نمایند. شرایط تملک املاک خصوصی توسط شهرداری را می توان به شرح ذیل بر شمرد:

  1. تملک به دلیل نیازهای عمومی : اجرای طرح های عمومی و عمرانی و حتی نظامی اصولا در راستای تامین نیازهای عمومی می باشد و قانون گذار با ترجیح رفع احتیاجات عمومی بر حقوق خصوصی اشخاص ، سلب مالکیت از اشخاص در جهت حفظ منافع عموم را تجویز می نماید. ماده 2 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی ، عمرانی و نظامی دولت ، تملک املاک خصوصی جهت اجرای طرح های دولتی را تنها در صورتی مجاز می داند که اجرای به موقع طرح های مذکور برای امور عمومی و امنیتی لازم و ضروری باشد.
  2. صدور مجوز از سوی مقام صلاحیتدار : تملک املاک خصوصی توسط دولت و شهرداری ها به دلیل اجرای طرح های عمومی به موجب ذیل ماده 2 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی ، عمرانی و نظامی دولت موکول به تصویب و تایید ضرورت اجرای طرح توسط بالاترین مقام اجرایی سازمان مجری طرح شده است.
  3. تصویب طرح توسط مرجع صلاحیت دار : دستگاه های اجرایی باید پیش از تملک املاک ، طرح مدنظر خود را مطابق قوانین و مقررات در مراجع ذی صلاح به تصویب برسانند. مبادرت به تملک املاک خصوصی پیش از تصویب طرح فاقد توجیه قانونی است.
  4. تخصیص اعتبار : چنانچه دستگاه های اجرایی و دولتی با وجود عدم تامین اعتبار یا زائد بر میزان اعتبار ، اقدام به تصرف و تملک املاک نمایند ، دستگاه مربوطه مکلف به رد مورد معامله به مالک خواهد بود. همچنین کارمند متخلف به موجب ماده 93 قانون محاسبات عمومی کشور قابل تعقیب است.
  5. فقدان اراضی ملی و دولتی : مطابق تبصره 1 ماده 2 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی ، عمرانی و نظامی دولت ، شهرداری یا سایر دستگاه های اجرایی مکلفند در وهله اول جهت اجرای طرح های عمومی ، عمرانی و نظامی خود از املاک و اراضی ملی یا متعلق به دولت بهره ببرند و در صورت نبود این قبیل اراضی می توانند املاک خصوصی را تملک نمایند. نبود اراضی ملی یا متعلق به دولت حسب مورد باید به تایید وزارت جهاد و کشاورزی ، وزارت راه و شهرسازی یا اداره کل راه و شهرسازی برسد.
  6. انطباق کاربری زمین با طرح مصوب : در شهرهایی که دارای طرح های مصوب شهری باشند ، کاربری زمین مورد نیاز باید با طرح مصوب منطبق باشد.
  7. تعیین وضع ثبتی ملک و اعلام مراتب به اداره ثبت محل : شهرداری یا سایر دستگاه های اجرایی پس از تعیین ملک مورد نیاز باید وضعیت پلاک ثبتی ، حدود ملک و مشخصات مالک را از اداره ثبت استعلام نماید.
  8. اعلام مراتب تملک به اداره ثبت : شهرداری یا دستگاه های اجرایی باید قصد تملک ملک را به اداره ثبت محل اعلام نماید. پس از اعلام مراتب، اداره ثبت از نقل و انتقال پلاک ثبتی مزبور جلوگیری می نماید.
  9. اعلام قصد تملک به مالک : قصد تملک ملک توسط دولت یا شهرداری ها باید به وسیله اظهارنامه رسمی یا نامه اداری سازمان مربوطه به اطلاع مالک برسد. در صورتی که مالک یا مالکین ملک ، شناسایی نشوند ، مراتب آگهی خواهد شد.

در صورتی که ملک مورد نیاز شهرداری جهت اجرای طرح ، در مالکیت وزارتخانه ها یا سایر موسسات دولتی باشد ، واگذاری حق استفاده از ملک مورد نیاز به موجب موافقت وزیر یا رئیس موسسه انجام خواهد شد. این واگذاری بلا عوض بوده و در صورت بروز اختلاف ، نظر وزیر کشور قاطع خواهد بود. چنانچه واگذاری بلا عوض مقدور نباشد ، بهای ملک پرداخت خواهد شد که در این صورت انتقال قطعی می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)