بررسی صفر تا صد کوره های آجرپزی صنعتی و سنتی

این مطلب برای اولین بار درسیما سازه منتشر شده:

قیمت آجر در بازار متنوع می باشد چه بسا که محصولاتی شبیه به هم وجود دارد که به لحاظ قیمت با یکدیگر تفاوت دارند و این موضوع برای مشتریان عزیز سوال شده است. باید خدمت شما عرض شود که فرایند تولید آجر مانند سایر محصولات ساختمانی مراحلی دارد که اتفاقا این مراحل تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت نهایی محصول دارد که بر قیمت آن نیز موثر است، از همین رو دانستن این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این مطلب سعی داریم انواع کوره آجرپزی ، مراحل ساخت و قیمت و تمام مشخصات محصول نهایی تولید شده را برای شما عزیزان شرح دهیم تا شما عزیزان بتوانید انتخاب صحیح تری داشته باشید. ضمن آنکه می توانید پیش از مطالعه ی ادامه ی مطلب قیمت آجر را از این لینک مشاهده نمائید.

pdf انواع کوره های آجرپزی

انواع کوره های آجر پزی تاثیر آن بر قیمت آجر

در مراحل تولید آجر حرارت دادن و پخت به عنوان آخرین مرحله از روند تولید این محصول به حساب می آید که چنانچه در مدت زمان و دمای استاندارد انجام نگیرد کیفیت محصول را به شدت کاهش می دهد. این عاملی در کاهش یا افزایش قیمت آجر خواهد بود از همین رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای تولید آجر پیش از مرحله پخت ابتدا خاک رس را تهیه و آزمایش کرده سپس تحت حرارت بالا رطوبت خاک را می گیرند، پس از آن با مواد افرودنی و آب ترکیب کرده و قالب می زنند، اکنون نوبت به پخت آن در کوره های مخصوص رسیده است. در این مرحله خشت ها را با فاصله از زمین و همچنین از یکدیگر قرار می دهند تا هوا و دما به صورت همزمان از میان آنها عبور کند. سپس بعد از گذشت مدت زمانی، آجر پخته شده را از کوره در آورده و در هوای آزاد قرار می دهند تا آماده ی بسته بندی و ارسال به بازار شود. در ادامه به بررسی انواع کوره آجرپزی می پردازیم:

  • کوره آجرپزی هوفمان
مطالعه بیشتر  بهترین خانه هوشمند

علت نامگذاری این شیوه مبدع آن می باشد. فردریک هوفمان شخصی بود که برای اولین بار خشت آجر را در کوره حلقه ای شکل پخت. در واقع در این نوع کوره آجر به صورت ثابت ولی آتش متحرک می باشد، مزیت این کوره کاهش هدر رفت دما است.

  • کوره آجرپزی تونلی

کوره آجرپزی تونلی

این کوره برعکس نوع قبلی آتش ثابت ولی آجر متحرک است. در واقع تونلی مکانیزه ای است که خشت ها به ترتیب بر روی نوار نقاله ای از قسمت ورودی تونل وارد و آجر پخته شده از خروجی آن خارج می شود. سوخت آتش این کوره گاز طبیعی بوده و پیوسته بودن آن موجب هدر رفت کمتری در منابع انرژی خواهد شد.

  • کوره آجرپزی تنوره ای

کوره آجرپزی تنوره ای

یکی دیگر از انواع کوره های آجر ، کوره تنوره ای است. شکل ظاهری این کوره به صورت ستون های مدور با دیواره های کوتاه می باشد که آجرها را با فواصل معین از یکدیگر به شکل ستون بر روی یکدیگر می چینند. این کوره ناپیوسته است که به میزان بسیار زیادی انرژی هدر می دهد. نکته دیگر در خصوص این نوع کوره عبور حرارت غیر همسان به آجرها می باشد که برهمین اساس آجرهای تولید شده از جنس یکسانی برخوردار نخواهند بود.

ساخت کوره آجرپزی

به طور کلی کوره های آجرپزی را به دو صورت سنتی و یا چاهی می سازند. در ادامه این دو مدل شیوه ی ساخت در کوره را معرفی خواهیم کرد:

  • کوره آجرپزی سنتی

ساخت این کوره ها به نحوی است که قسمتی به عنوان آتش خانه و قسمتی به عنوان محل قرارگیری خشت ها دارد. خشت پخته شده در این نوع کوره متناسب با میزان درجه حرارتی که دریافت کرده است دارای مقاومت متفاوتی می باشد از همین رو این نوع آجر را براساس محل قرارگیری آجر در کوره و میزان حرارت دریافتی آن در قسمت های متفاوت ساختمان مورد استفاده قرار می دهند.

مطالعه بیشتر  اتاق زیبای مقرون به صرفه ای که می توانید با مناظر زیبایش در آن زندگی کنید

ساخت آجر در کوره های سنتی شامل پنج مرحله می شود. در ابتدا با استفاده از خاک رس مرغوب و آب گل درست می کنند، سپس ملات تهیه شده را قالب گیری کرده و در نور آفتاب خشک می کنند. اکنون خشت های خشک شده را انبار کرده تا از خشک بودن آن طی چند روز مطمئن شوند. پس از کذشت چند روز خشت ها را در کوره های آجر پزی با دمای ۹۵۰ درجه سانتی گراد می پرند.

  • کوره آجرپزی چاهی

برای ساخت این نوع از کوره زمین را باید گود کرده و داخل آن آتش درست می کنند سپس آجرها را با فواصل معین از یکدیگر می چینند تا با عبور حرارت و دما،خشت ها پخته شوند. البته هم اکنون این شیوه از ساخت کوره منسوخ شده است و کوره آجرپزی مدرن جای آن را گرفته است.

سوخت کوره های آجرپزی

در گذشته با استفاده از سوخت چوب و تولید آتش و دود اقدام به پخت آجر میکردند ولی هم اکنون در سال های اخیر در کوره آجرپزی صنعتی با استفاده از گاز طبیعی کار می کند.

امید داریم در انتهای این مطلب به سوالات ذهنی شما تا میزانی پاسخ داده باشیم، در صورتی که سوالی دارید لطفا در بخش کامنت همین مطلب از ما بپرسید. علاوه بر آن قیمت آجر را به صورت روزانه از وب سایت سیما سازه (simasaze.ir) می توانید مشاهده نمائید.

این نوشته بررسی صفر تا صد کوره های آجرپزی صنعتی و سنتی برای اولین بار ظاهر می شود در سیما سازه (simasaze.ir).

سیما سازه یکی از بزرگترین هلدینگ های فعال ایران در زمینه ساخت و ساز است که خدماتی از جمله تغییر کاربری اراضی اصفهان، تفکیک اراضی اصفهان، مشارکت در ساخت اصفهان، تهاتر ملک اصفهان، رفع حکم تخریب اصفهان، تفکیک اراضی اصفهان، اخذ پروانه اصفهان، اخذ سند اصفهان را ارائه می دهد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پروانه ساخت شمارا بدون کوچکترین درگیری شما، در کوتاه ترین زمان ممکن با بهتین کیفیت و تخفیف اخذ خواهیم کرد!