صفر تا صد ساختمان سازی

این مقاله مربوط به کسانی است که در حال ساختمان سازی هستند و یا قصد ساخت ساختمان را دارند این مقاله کمک می کند تا با ذهنیتی سازمان یافته و منسجم درباره‌ مراحل ساخت ساختمان ، دست به عمل بزنند. در این مقاله با بررسی صفر تا صد ساختمان سازی تمام مراحل ساخت ساختمان برای شما عزیزان شرح داده ایم.

لیست مراحل ساخت ساختمان

ساخت ساختمان به عنوان محلی برای سکونت یا کار در عموم شهر‌های دنیا ، کم و بیش از اصول ، قواعد و مراحل مشخصی پیروی می‌کند. به عنوان مثال ساخت «پی» برای یک بنا ، غیر قابل چشم پوشی است و نمی توان آن را نادیده گرفت و در همه جا این کار انجام می‌شود. بنابراین وقتی صحبت از مراحل ساخت ساختمان می‌کنیم ، منظورمان برشمردن و توضیح چنین مراحل مهم و اجتناب‌ناپذیری است. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام مراحل ساختمان سازی با عکس را برای شما شرح دهیم.

گود برداری و ساخت پی (فونداسیون)

با توجه به اندازه و نوع ساختمان ، می‌بایست کل سطح زمین محل بهره برداری را تا عمق مشخصی خاک برداری کرد. گود برداری برای ساخت پی یا فونداسیون، به منظور تقویت استحکام و بُنیه‌ی ساختمان ، انجام میشود. ابعاد پی علاوه بر اندازه‌ی ساختمان،  به نوع خاک نیز بستگی دارد. برای ساخت پی ، ابتدا باید قالب بندی آن انجام شود. پس از این «بتن مگر» سطح خاکی گودال را می‌پوشاند تا بتن فونداسیون با خاک تماس پیدا نکند و همچنین سطحی صاف برای ادامه‌ پی سازی ایجاد شود. بعد از این مرحله است که آرماتور بندی و بتن ریزی پی انجام می‌‌شود.

 آرماتور بندی اسکلت ساختمان

آرماتوربندی سیستمی است که از کنار هم قرار گرفتن میلگرد‌ های در هم تنیده و بتن به وجود می‌آید. بتن به تنهایی نمی‌تواند تنش‌های کششی ناشی زلزله و سایر ارتعاشات را تحمل کند.

بنابراین میلگرد که از جنس فولاد است در دل بتن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا اسکلت ساختمان ، در قسمت‌های پی ، ستون ، سقف ، پله و پاگرد بتواند در مقابل فشارهای مختلف ، ایستادگی کند. در اینجا اندازه و تعداد شاخه‌ های میلگرد مصرفی در هر قسمت بسته به نوع ساختمان متغیر خواهد بود.

مطالعه بیشتر  چگونه قیمت هر ماشین آجر را محاسبه می کنند ؟

اجرای انواع اسکلت

  • اسکلت بتنی : قالب بندی برای بتن ریزی

با استفاده از سطوح چوبی یا فلزی برای قسمت‌ های مختلف اسکلت ساختمان، قالب‌هایی ساخته میشوند که تا زمان سفت شدن بتن و شکل گرفتن اسکلت ، آن را نگه دارد.

معمولاً قالب‌ها را با روغن (مثلاً روغن سوخته‌ ماشین) چرب می‌کنند تا بتن به آن‌ها نچسبد و بعد از سفت شدن ، بتوان آن‌ها را جدا کرد. البته نباید قالب به حدی چرب شود که روغن به داخل بتن نفوذ کند.

قالب‌هایی که در هر بخشی از اسکلت که بکار می‌روند ، می‌بایست به وسیله‌ شاقول یا هر ابزار دیگری –بسته به ابعاد سازه- تراز شوند. چرا که در صورت کجی ستون یا بالا و پایینی یک سطح استحکام ، ساختمان دچار خطر جدی خواهد شد.

مراحل اجرای ساختمان بتنی از ابتدا تا انتها

  1. تخریب
  2. گود برداری
  3. اجرای بتن مگر
  4. پیاده کردن نقشه
  5. آرماتور بندی فونداسیون
  6. آرماتورهای ریشه یا انتظار
  7. اتصال شبکه میلگرد ستون به ریشه ستون
  8. قالب بندی فونداسیون
  9. بتن ریزی فونداسیون
  10. اجرای ستون
  11. آرماتور بندی ستون
  12. قالب بندی ستون
  13. بتن ریزی ستون
  14. اجرای تیرها (پوتر)
  15. اجرای سقف
  16. اجرای پله
  17. بتن ریزی تیر ، سقف و راه پله
  18. عملیات سفت کاری
  19. عملیات نازک کاری
  • اجرای اسکلت فلزی

در صورتی که بخواهیم از اسکلت فلزی استفاده کنیم نیازی به انجام مرحله‌‌ بالا نیست. چرا که کل استخوان بندی ساختمان قرار است به وسیله‌ جوش خوردن تیرها و ستون‌های فولادی شکل بگیرد.

اسکلت فلزی نسبت به بتنی مزایای قابل توجهی دارد که از جمله ی آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش وزن ساختمان
  • افزایش خاصیت ارتجاعی ساختمان
  • رفع نواقص پیش آمده‌ی احتمالی بدون آنکه مصالح از بین بروند
  • افزایش روند پیشرفت ساخت و ساز

البته مقاومت سازه‌ بتنی در برابر آتش سوزی ، نسبت به سازه‌ فلزی بسیار بالاتر است. بطور کلی کاربرد و نوع فعالیتی که ساختمان قرار است داشته باشد، تعیین کننده‌ جنس مصالح سازه خواهند بود.

 

مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی از ابتدا تا انتها

فوندانسیون بخش حیاتی و مهمی در ساخت ساختمان به حساب می آید.به قسمت هایی می گویند که بین زمین و سازه است و انتقال بار بین آنها به کمک آن شدنی است. در اصل وظیفه اصلی فونداسیون جلوگیری از بروز فشار و نشست زمین است. فوندانسیون انواع مختلفی دارد که در ادامه خواهیم گفت:

انواع اسکلت فلزی ساختمان

  • اسکلت فلزی بر حسب نوع مصالح شامل سنگی، فونداسیون آجری، شفته ‌ای و بتنی قابل تقسیم بندی است.
  • اسکلت فلزی بر حسب سیستم تولید نیز شامل نقطه ‌ای، نواری، گسترده، صفحه ‌ای، مشترک، باسکول، کلاف شده است.

مراحل اجرای فونداسیون اسکلت فلزی

مرحله اول: خاکبرداری

مرحله دوم: پیاده کردن نقشه فونداسیون اسکلت فلزی

مرحله سوم: گودبرداری محل فونداسیون

مرحله چهارم: اجرای بتن مگر

مطالعه بیشتر  نمای سنگ بهتر است یا آجر؟

مرحله پنجم: آرماتوربندی

مرحله ششم: قالب بندی فونداسیون اسکلت فلزی

مرحله هفتم: اجرای بیس پلیت BasePlate یا صفحه زیر ستونی

مرحله هشتم: اجرای بتن ریزی

مرحله نهم: اجرای اسکلت فلزی

اجرای سقف‌ها و دیوارها

 پس از آنکه ساخت اسکلت ساختمان به پایان رسید ، می‌توان گفت بخش طاقت فرصای کار تمام شده است. مخصوصاً اگر سازه بتنی باشد.چینش سقف به وسیله تیرچه و بلوک یا یونولیت و همینطور چینش دیوار با آجر‌های سفالی ، می‌توانند انتخاب‌ های مناسبی باشند.

تأسیسات

در این مرحله از مراحل ساخت ساختمان ، سازنده می‌بایست سراغ تأسیسات ساختمان برود. این مرحله گرچه به استحکام سازه ارتباط ندارد، ولی اهمیت آن کمتر از بخش‌های قبل نیست.

چرا که یک ساختمان خوب، می‌بایست برای ساکنانش محیطی امن ، آرام و قابل استفاده را فراهم کند. در این مرحله لوله‌ کشی آب،  فاضلاب ، گاز و برق انجام خواهد شد.

شبکه آب‌ رسانی آتش‌ نشانی نیز در همین مرحله تعبیه می‌شود. اگر برای ساختمان آسانسور در نظر گرفته شده باشد ، آهن کشی آن در همین مرحله انجام خواهد گرفت.

کف‌ سازی طبقات نیز جزو همین بخش است. در نهایت ، بعد از نصب چارچوب در و پنجره ، بتن پاشی نما و سفید کاری دیوار‌ها و سقف را آغاز می‌کنیم.

نازک کاری داخل ساختمان و نمای بیرونی

مراحل ساخت ساختمان، با انجام بخش‌های مختلف این مرحله به پایان می‌رسد. نمای بیرونی ساختمان می‌تواند از جنس آجر، سنگ، کامپوزیت یا سایر متریال‌های موجود باشد.

در داخل هم، بخش‌ زیادی از دیوار و سقف، عموماً گچ‌کاری می‌شوند. در بعضی از اتاق‌ها می توان از کاغذ دیواری نیز استفاده کرد. یکی از مصالحی که عموماً برای زیباسازی نمای داخلی ساختمان بکار می‌رود، کاشی و سرامیک است.

سرامیک‌ ها اغلب برای پوشش کف و کاشی‌ها هم برای دیوار‌های حمام ، دستشویی و آشپزخانه استفاده می‌شوند.

نصب کاشی و سرامیک را به دو روش می‌توان انجام داد :

  1. روش دوغاب
  2.  روش چسبی

روش چسبی نسبت به روش دوغاب مدرن‌تر است و مزایای قابل اعتنایی دارد که استفاده از آن را نسبت به دیگری در اولویت قرار می‌دهد. بخشی از این مزایا عبارتند از:

  • دوام و استحکام به مراتب بیشتر است.
  • سرعت نصب کاشی و سرامیک بسیار بالا می‌رود.
  • نسبت به روش دوغاب مصالح بسیار کمتری مصرف می‌کند.
  • زیرسازی کمتر کاشی و سرامیک به وسیله‌ی چسب نسبت به دوغاب، باعث استفاده‌ بیشتر از فضای محیط می‌شود.
  • چسب کاشی (خصوصا نوع پودری آن) می‌تواند عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت باشد و برای استخر، حمام و دستشویی بسیار مناسب است.
  • چسب کاشی در برابر لرزش و ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم ، مجموعه‌ سهند شیمی ، از تولید‌کنندگان عرصه‌ مصالح ساختمانی است. تمرکز ما در این حوزه ، بر روی تولید انواع چسب کاشی و سرامیک است. شما می‌توانید از طریق مراجعه به صفحه محصولات متنوع ما را در زمینه‌ چسب سرامیک و کاشی ملاحظه بفرمایید.

مطالعه بیشتر  ابعاد آجر سفال و محاسبه تعداد آجر مورد نیاز برای هر متر مربع

اجرای دکوراسیون داخلی ساختمان

پیاده سازی دکوراسیون داخلی ساختمان خود به چند گروه فعالیت تقسیم می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

اجرای کابینت آشپزخانه

ساخت کابینت آشپزخانه و کابینت حمام یکی از آخرین مراحل در اجرای دکوراسیون داخلی آنها محسوب می شود. برای اجرای کابینت شما گزینه های متفاوتی از دو سبک دکوراسیون سنتی و دکوراسیون مدرن دارید که با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان می توانید یکی از مدل های آنها را انتخاب کنید. البته در انتخاب نوع کابینت باید با طراح داخلی منزل خود مشورت کنید و از تیم های آنها کمک بگیرید.

نصب کردن کابین آسانسور 

نصب کابین آسانسور به عنوان یکی دیگر از فازهای نازک کاری و مراحل انتهایی ساختمان محسوب می شود. انتخاب کابین و پنل و تجهیزات مربوط به آسانسور معمولا با توجه به تعداد افراد طراحی شده در ساختمان و همچنین حجم تردد صورت می گیرد. همچنین تحت تأثیر بودجه نهایی پروژه است. نصب کابین آسانسور توسط شرکت های ارائه دهنده این محصولات انجام می شود.

نصب تمامی درب های ساختمان 

اگر ابزار و تجهیزات فوق را نصب کرده اید، وقت آن رسیده که از آنها مراقبت کرده و روش های نگهداری را رعایت کنید. برای این کار باید درب ورودی داخلی و ورودی ساختمان را نصب کنید. از آنجایی که در مراحل قبل قاب پنجره و درب ها را نصب کرده اید در این صورت مشکلی نخواهید داشت و می توانید خودتان آنها را نصب کنید.

نصب کمد دیواری

نصب کمد دیواری برای افزایش فضای ذخیره سازی در اتاق ها مهم است و می تواند بسیاری از وسایل ما را پوشش دهد. انتخاب کمد دیواری به فضای داخلی ساختمان و همچنین تعداد افراد ساکن در آن بستگی دارد. در واقع ما نمی توانیم آنها را خودسرانه نصب کنیم و باید با نصاب های حرفه ای مشورت کنیم تا پیشنهاد ایده آل را به ما بدهند. در این صورت نقش ما بیشتر انتخاب طرح و رنگ است و اجرا و نصب کمدهای دیواری توسط تیم های نصب آنها انجام می شود.

نقاشی و دکوراسیون داخلی

در این مرحله یک ساختمان مجهز با تجهیزات کامل و جدید دارید و در آخرین مرحله شما باید فضای داخلی را رنگ آمیزی کنید.هنگام رنگ آمیزی ساختمان، باید با توجه به بودجه پروژه و سبک معماری کار شده نوع و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب رنگ بندی و نوع رنگ آمیزی وابسته به این موضوع است که شما در طراحی داخلی از سبک مدرن استفاده کرده اید یا سبک سنتی.

جمع بندی

تلاش ما در مجموعه‌ سیما سازه بر آن است تا با تکیه بر توان و دانش متخصصان ما بتوانید به آسانی صفر تا صد داشتن ملک رویایی خود را داشته باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پروانه ساخت شمارا بدون کوچکترین درگیری شما، در کوتاه ترین زمان ممکن با بهتین کیفیت و تخفیف اخذ خواهیم کرد!