کد رهگیری املاک در معاملات مسکن چیست و چرا اهمیت دارد؟

این مقاله برای اولین بار توسط شرکت ساختمانی سیما سازه بازنویسی و ارائه شده است. در صورت تمایل می توانید در انتهای مطلب دیدگاه خود را بخش نظرات ثبت نمایید. همچنین در صورت وجود هرگونه ایراد در مطلب می توانید آن را از طریق صفحه تماس با ما، با کارشناسان شرکت ساختمانی سیما سازه در میان بگذارید.

حتما در بنگاه‌های املاک صفحات رنگی قولنامه را دیده‌اید، که در زمان خرید یا اجاره ملک، به امضا طرفین قرارداد و شاهدان می‌رسد. اگرچه مشاوران املاک سال‌هاست از این نوع قولنامه‌ها برای خرید و اجاره خانه استفاده می‌کنند، این قولنامه‌ها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات مسکن می‌توان قبولشان داشت و برای اعتبار قراردادها حتما نیاز به دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.باتوجه به لزوم ایجاد امنیت در معاملات املاک و تضمین صحت قراردادها، از سال ۱۳۸۷،
سامانه‌ای برای ثبت معاملات و املاک در کشور راه‌اندازی شد که تمامی مشاوران املاک را موظف می‌کند قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند و اقدام به دریافت کد رهگیری نمایند.
اگر فکر می‌کنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک اهمیتی ندارد یا تاکنون زمان اجاره آپارتمان یا خرید خانه اقدام به دریافت این کد نکرده‌اید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چون قطعا نظر شما را در مورد کد رهگیری املاک عوض خواهد کرد.

دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

مطالعه بیشتر  معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

دریافت کد رهگیری املاک

چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود.

در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

در همین رابطه بخوانید:

  • مراحل سند زدن ملک از ابتدا تا انتها

هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

مطالعه بیشتر  معرفی اختیاریه؛ محله‌ صاحب اختیار قاجار

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.

کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس‌های مسکن رسمی به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد پستی کنید.

همچنین پس از تحویل قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک نمایید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.

چگونه از صحت کد رهگیری دریافت شده اطمینان حاصل کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ نمایید.

استعلام کد رهگیری املاک

استعلام کد رهگیری املاک با کد ملی

کد رهگیری اجاره نامه چیست؟

کد رهگیری ای که پس از ثبت قرارداد اجاره نامه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور گرفته می‌شود کد رهگیری اجاره نامه است. برای دریافت کد رهگیری اجاره‌نامه متقاضی باید به سایت amlak.mrud.ir مراجعه کند و پس از ورود به سامانه برای دریافت کد رهگیری اجاره رایگان اقدام کند. برای اینکار ابتدا باید موجر اقدام به ایجاد قرارداد کند و در مراحل بعدی مستاجر به فرآیند ثبت قرارداد اضافه می‌شود. مستاجر نمی‌تواند به تنهایی اقدام به دریافت کد رهگیری کند.

مطالعه بیشتر  همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

کد رهگیری اجاره نامه

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری اجاره نامه

دریافت کد رهگیری اجاره نامه فقط برای املاکی که سند شش دانگ دارند امکان پذیر است. مدارک زیر برای دریافت آن ضرورت دارد:

  • سند ملک
  • شناسنامه طرفین قرارداد
  • قبوض ملک مورد اجاره

کد رهگیری املاک قولنامه ای چیست؟

منظور از املاک قولنامه ای، املاکی هستند که دارای سند غیر رسمی هستند و انتقال مالکیت، از طریق نوشتن قرارداد (قولنامه) بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. برای رسمیت دادن و قانونی کردن اینگونه معاملات باید کد رهگیری املاک قولنامه ای دریافت کرد. کد رهگیری املاک قولنامه ای حتما باید توسط یکی از دفاتر مشاورین املاک دارای مجوز پس از ثبت اطلاعات قرارداد قولنامه در سایت معاملات املاک و مستغلات کشور دریافت گردد. این کد منحصر به فرد 13 رقمی همان کد رهگیری املاک قولنامه ای می باشد.

مدارک لازم برای کد رهگیری املاک قولنامه ای

  • مدارک شناسایی طرفین قرارداد (کارت ملی، شناسنامه)
  • مدارک اثبات مالکیت مثل قولنامه، بنچاق، سند تک برگ یا منگوله دار، قرارداد ملکی و…
  • مدارک شناسایی شاهدین طرفین قرار داد
  • اطلاعات کد پستی
  • مدارک شناسایی وکیل و وکالت نامه رسمی در صورتی که وکیل به جای هر یک از طرفین اقدام به عقد قرارداد می کند.

این مقاله کد رهگیری املاک در معاملات مسکن چیست و چرا اهمیت دارد؟ ارائه شده برای اولین بار در سایت سیما سازه | مجله تخصصی مسکن، ساختمان، معماری و سبک زندگی.

همچنین می توانید از دیگر خدمات شرکت ساختمانی سیما سازه همچون، خرید آپارتمان در اصفهان، خرید زمین در اصفهان، خرید باغ ویلا در اصفهان و خرید دفتر کار و تجاری در اصفهان و یا همچنین از خدمات مالی حقوقی مانند تغییر کاربری اراضی، تفکیک اراضی، اخذ سند، مهندس نقشه کش اصفهان، وکیل جهاد کشاورزی و یا اخذ پایانکار ساختمان نیز استفاده کنید. همچنین از دیگر بخش های پرطرفدار در سیما سازه بخش آکادمی است که در آن دوره هایی همچون آموزش اتوکد، ملک ورثه ای، ضوابط شهرسازی و معماری و دیگر دوره های آموزش حوزه ساختمان در حال برگزاری است نیز دیدن فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پروانه ساخت شمارا بدون کوچکترین درگیری شما، در کوتاه ترین زمان ممکن با بهتین کیفیت و تخفیف اخذ خواهیم کرد!